Zelfverdediging

Zelfverdediging/Weerbaarheid/Straatvechten

“Weg met die handschoenen! Op straat draag je ze ook niet”

“Waar loop je meer kans om in een dodelijk gevecht te belanden? In een wedstrijd of op straat, buiten de ring? “. Dus kies voor training zonder (sport-) regels. Ook al zijn er geen regels op straat,er zijn wel wetten waarbij je je dient te houden en je moet hierbij dus in het oog houden om proportioneel geweld te gebruiken (wat vaak moeilijk te bepalen is). Je moet niet alleen kunnen “slopen” maar ook kunnen deëscaleren en controletechnieken kunnen uitvoeren.

Vaak wordt de vraag gesteld “wat is de beste/meest effectieve vechtsport voor op straat?”.
Vroeger antwoorde vrijwel iedere leraar met “mijn vechtsport natuurlijk “, maar tegenwoordig krijg je ook vaak het meer politiek correcte “dat ligt meer aan de beoefenaar dan aan de stijl/sport/systeem”.
Feit is dat in de vorige eeuw onder druk van wedstrijddrang (maar ook wel uit angst van de diverse autoriteiten voor volkopstanden) vele vechtsporten zijn verwaterd zodat er minder risico was op ernstige verwondingen of dodelijke slachtoffers tijdens deze wedstrijden. Er zijn zelfs bewust verwaterde vechtsporten gecreëerd. Karate en taekwondo zijn bekendste voorbeelden hiervan. Het zijn vrij jonge en verwaterde vechtsporten, net als het nieuwere kickboksen. (Kick-)boksen heeft als pluspunt t.o.v. karate en taekwondo, dat de stoottechnieken wel minder uit het rijk van fantasievechtsporten komen maar weer als nadeel dat ze geheel gebaseerd zijn op het stoten met de knokkels van de vuist en dat is weer iets waar jaren training voor nodig is. Een goede vuist maken, waarbij je je pols of een ander deel van je hand niet breekt op moment van impact, is iets wat zelfs 90% van de (kick-) boksers met jarenlange training niet kunnen. Het trainen met bokshandschoenen aan camoufleerd dit gebrek, wat natuurlijk geen goede zaak is.
Daarnaast is het (kick-) boksen, karate, taekwondo etc,. vreselijk incompleet zonder controle technieken, grondtechnieken, geen wapens zoals het mes, vrijwel geen gebruik van de knie en elleboog.

Kickboksen/MMA/Taekwondo zijn sporten en als je volgens hun regels vecht dan is er grote kans dat je verliest tegen hen als pencak silat/kravmaga etc. beoefenaar. Op straat, zonder de regels daarentegen heb je juist meer kans op te winnen want jouw training had deze regels niet.
Nu stel zezelf de voor de hand liggende vraag:Waar loop ik meer kans om in een dodelijk gevecht te belanden? Op straat, buiten de boksring natuurlijk.

Het wil niet zeggen dat ze totaal geen nut hebben op straat maar het zijn gewoon niet de meest voor de hand liggende keuzen voor je als je het doel hebt te trainen met oog op vervelende praktijksituaties.

De zelfverdediging die je aanleerd is ook uitermate geschikt voor vrouwen, daar het gebruik van brute kracht en lichaamsmassa zeker niet altijd de doorslagegevende factor zijn.
Ik leer je in eerste instantie niet met bokshandschoenen vechten (dit kan uiteraard wel als dit toch je voorkeur heeft) omdat je op straat ook geen bokshhandschoenen aanhebt. In plaats van gesloten vuisttechnieken leer ik je met andere, vaak effectievere lichaamsdelen klappen uit te delen.

Tevens zal er aandacht besteed worden aan de mentale facetten van zelfverdediging zoals deëscalatie en tactieken op tegenstander te misleiden.

Wilt u aan uw weerbaarheid werken en heeft u tevens geen geduld om het curriculum van een vechtsport helemaal door te nemen zodat u misschien na een jaar of 5 trouw trainen in staat bent uzelf met een redelijke kans op slagen te kunnen verdedigen in een zelfverdedigings-situatie?
Kom dan gerust eens langs bij Sterker & Strakker Personal Training voor een gratis proefles.

Reeds na enkele trainingen zult u merken dat het inzicht in de diverse technieken en de beheersing ervan, heel wat makkelijker te bereiken is onder leiding van een gekwalificeerde privetrainer dan tijdens een groepsles waarbij de aandacht van de instructeur versnipperd is over tientallen anderen of een enkeling bijna alle aandacht krijgt, dan wel opeist.

De meest effectieve technieken uit (Muay Thai) Boksen, Pencak Silat, Boksen, Kung Fu, Krav Maga en andere systemen zijn voorgeselecteerd voor het zo snel mogelijk uitschakelen van de tegenstander. (ook de controletechnieken, zoals klemmen en grepen, die ontbreken bij de bokssporten, horen hierbij want in vele gevallen is het niet gewenst om iemand “uit te schakelen”. Vooral als de “vijand” je normaal gesproken liefhebbende partner, of je broer, of een bezopen  maatje van je is)

Verboden handelingen en overtredingen bij MMA, kickboksen etc. en die je dus zeer waarschijnlijk niet aanleerd tijdens lessen in deze sporten maar wel bij Sterker & Strakker Personal Training.
(Let op dat vele van deze handelingen juist de handelingen zouden zijn die je in praktijk zou willen toepassen want dan gaat het vaak om meer dan alleen figuurlijk redden van je gezicht):

Kopstoten
Het aanvallen van de ogen
Fish hooking, het stoppen van (een) vinger(s) in de mond, neusgaten of andere lichaamsholten van de tegenstander
Het aanvallen van de geslachtsdelen
Het verdraaien van, trekken aan of buigen van vingers en tenen
Slaan/stoten/ellebogen en schoppen op de achterkant van het hoofd of op de ruggengraat
Naar beneden gerichte aanvallen met de punt van de elleboog
Aanvallen naar de keel en het vastgrijpen van de luchtpijp
Krabben, knijpen en verdraaien van de huid
Het sleutelbeen vastgrijpen
Het naar het hoofd trappen van een op de grond liggende tegenstander
Het met de knieën naar het hoofd van een op de grond liggende tegenstander uithalen
Het met de hiel/hak trappen naar de nieren
Het op het hoofd  en op de nek van de tegenstander gaan zitten/knielen
Bijten
Aan de haren trekken
Spugen naar een tegenstander
Ellebogen naar het hoofd zowel staand als grondpositie
Het stoppen van (een) vinger(s) in sneeën of verwondingen anderzijds van de tegenstander

Call Now ButtonBel de trainer nu
WhatsApp chat